loading

Światła AFL – co to jest i czy warto je kupić?

Reflektory AFL (Adaptive Forward Lighting)

czyli adaptacyjne oświetlenie z przodu samochodu, które samodzielnie dopasowuje się do warunków na drodze zmniejszając, zwiększając lub zmieniając strumień swojego światła.

Reflektory adaptacyjne zastosowane w samochodach marki Opel to światła w technologii LED, które przy pomocy 6 segmentów diod zapewniają oświetlenie nawet o 30% jaśniejsze niż zwykłe światła halogenowe. Tryb automatycznego sterowania światłami drogowymi (nazywany HBA), który bazuje na danych z przedniej kamery sam dopasowuje i zmienia światła w zależności od takich czynników jak prędkość czy kąt skrętu kierownicy. System ten włącza i wyłącza odpowiednie diody świecące w różnych kombinacjach, wybierając tryb oświetlenia adekwatny do warunków na drodze.

System AFL oferuje nam 9 trybów świecenia:

Światła miejskie, strefy pieszych

– działają przy prędkości do 55 km/h, wiązka światła oświetla obszar szerszy po bokach samochodu oraz strefę ruchu pieszego i potencjalnego ryzyka, aby kierowca mógł szybciej zareagować;

Doświetlanie zakrętów

– działa przy prędkości od 40 do 70km/h i aktywuje się po włączeniu kierunkowskazu bądź po obróceniu kierownicy pod określonym kątem, doświetlając nam zakręt nawet do 90 stopni;

Światła manewrowe

– działają przy prędkościach do 7 km/h lub po włączeniu wstecznego. Przy pomocy dodatkowych świateł z boku pojazdu mocniej oświetlane jest otoczenie dookoła w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego;

Tryb turystyczny

– który przyda się podczas podróżowania po krajach gdzie obowiązuje lewostronny ruch na drogach, umożliwiają delikatne obniżenie kąta świecenia;

Automatyczne sterowanie światłami drogowymi (HBA)

– którego zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy nocą. Przy pomocy przedniej kamery wykrywa zbliżający się z naprzeciwka pojazd i automatycznie zmienia światła drogowe na światła mijania, aby nie oślepić kierowcy;

Światła szosowe

– włączają się po przekroczeniu 55 km/h i dają dłuższy oraz szerszy strumień światła, który nie oślepia innych kierowców, ale ułatwia dostrzeżenie niespodziewanych przeszkód na drodze;

Tryb świateł postojowych (ECO) –

przy aktywnym systemie Start/Stop tryb ten automatycznie wyłącza funkcję doświetlania zakrętów, aby zaoszczędzić energię.

Statyczne doświetlanie zakrętów

– funkcja ta aktywna jest przy prędkościach do 40 km/h i aktywuje się poprzez włączenie kierunkowskazu i skręceniu kierownicy pod odpowiednim kątem włączając dodatkowe oświetlenie boczne.

Zalety oświetlenia LED

Światła diodowe zużywają mniej energii niż jakiekolwiek inne technologie doświetlenia – to najbardziej energooszczędna metoda, która jest współcześnie stosowana. Dodatkowo kolor rzucanego światła, jest najbardziej zbliżony do tego, które widzimy za dnia. W taki oto sposób oświetlona przez reflektory LED trawa jest zielona, a znaki drogowe wyglądają dokładnie tak samo jak w dzień. Zastosowanie diod w lampach zmniejsza ich wielkość, więc ich kształt jest dużo ciekawszy. Są one też odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz wilgoć i niską temperaturę. Nie zawierają rtęci oraz innych substancji niebezpiecznych dla środowiska, więc na pewno przypadną do gustu ekologom. Połączenie reflektorów diodowych z technologią AFL daje nam automatyczne, optymalne oświetlenie w każdych warunkach na drodze. Nie wierzysz?

PRZETESTUJ SAM - UMÓW SIĘ NA JAZDĘ TESTOWĄ

Autor: Wiktoria Badura

Data publikacji: 28 marca 2019

Do góry