loading

LPG – za i przeciw – fabryczna instalacja Opla

Lubisz oszczędzać? Za każde przejechane 10 000 km możesz zaoszczędzić 1300 zł. LPG to świetna alternatywa dla osób, które nie lubią przepłacać.

W artykule przedstawimy kilka podstawowych informacji dotyczących LPG:

- historia

- skład

- zalety LPG

- wady LPG

- legalizacja butli

- gdzie tankować

- jak poprawnie tankować gaz

- modele Opla z LPG

- ciekawostki o LPG

Już od lat zwolennicy i przeciwnicy LPG toczą spór o to, czy jest to dobra alternatywa dla benzyny. Jednak popularność gazu rośnie dlatego instalacje znajdziemy już nie tylko w samochodach używanych, ale również nowych – jak np. Opel Corsa, którą mona zamówić z fabryczną instalacją LPG.

Dlaczego warto zainteresować się takim rozwiązaniem? Przede wszystkim dlatego, że samochód z fabryczna instalacją nie traci gwarancji producenta. Dodatkowo fabryczny montaż, gwarantuje nam wysoką jakość, niezawodność i właściwą kalibrację do jednostki napędowej. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą zaoszczędzić nie tylko pieniądze podczas tankowania, ale również podczas serwisów związanych ze złym montażem. LPG to przede wszystkim – łatwość, szybkość i oszczędność – zobacz nasz film i przekonaj się sam!

Jednak zacznijmy od początku …

LPG – skąd właściwie się wzięło?

Na rynku długo nie było słychać o instalacjach LPG. Dopiero niedawno, ta alternatywna forma stała się tak popularna. Pierwsze wzmianki sięgają roku 1910 kiedy to Walter Snelling, badając właściwości benzyny oddzielił składniki ciekłe od gazowych. Jednak po raz pierwszy gaz ten został wykorzystany w 1918 roku kiedy to zastosowano go jako paliwo do lamp lutowniczych i cięcia metali. Dopiero w 1928 roku LPG wykorzystano jako napęd w ciężarówce, ale w 1950 roku powstały pierwsze autobusy zasilane tym paliwem (1000 sztuk zamówione przez Chicago Transit Authority) oraz 270 taksówek. W między czasie gaz był popularnie wykorzystywany do gotowania oraz napędzania sterowców.

LPG – skład i właściwości

Jest to skutek uboczny podczas rafinacji ropy naftowej. Paliwo LPG to nic innego jak mieszanina propanu i butanu przechowywana w pojemnikach w postaci ciekłej. LPG w temperaturze pokojowej ma postać gazu. Liczba oktanowa LPG stosowanego do napędu samochodów wynosi od 60 do 80.

LPG – jak to działa w Oplu?

Instalacja LPG nie różni się niczym od innych instalacji. Butla zwykle umieszczana jest w bagażniku zamiast koła zapasowego. Na głównym panelu znajduje się przycisk, który pozwala nam przechodzić z trybu napędzania samochodu tylko benzyną na tryb napędzania gazem. Dodatkowo na ekranie przy zegarach wyświetla nam się zasięg podany w kilometrach dostosowany do odpowiedniego paliwa. Nie trzeba również przejmować się samym tankowaniem. Obok wlotu paliwa mamy wejście na przejściówkę dzięki której zatankujemy samochód gazem.

LPG, jak działa LPG, fabryczna instalacja LPG w Oplu, Corsa z gazem, autogaz

LPG – zalety i wady fabrycznej instalacji

Dlaczego warto zainwestować w fabryczną instalację LPG? Tak jak już wspomnieliśmy na początku czynnikiem decyzyjnym jest trwająca gwarancja producenta, bez wykluczeń związanych z eksploatacją pojazdu na paliwie LPG. Dodatkowo zyskujemy ochronę elementów układu zasilania gazem. Wszystkie serwisy odbywają się w autoryzowanym serwisie Opla, który posiada gotowy zestaw do montażu w konkretnym egzemplarzu samochodu.

Polska od wielu lat znajduje się w czołówce krajów w których jeździ najwięcej samochodów zasilanych gazem – nic w tym dziwnego, ponieważ ta forma napędu jest dwa i pół razy tańsza niż pozostałe. Średnio za każde przejechane 10 000 km możemy zaoszczędzić 1300 zł.

Wiele osób nie decyduje się na zakup instalacji gazowej ze względu na koszty jej zamontowania i żywotności. Źle wykonana instalacja może kosztować nas jeszcze więcej niż możemy sobie wyobrazić. W przypadku fabrycznej instalacji nie mamy tego problemu, ponieważ w cenie zawarta jest odpowiednia kalibracja do wybranej przez nas jednostki napędowej oraz gwarancja producenta.

Kolejnym problemem, który nie pojawia się przy kupnie Opla z fabryczną instalacją to koło zapasowe. Butle z gazem zajmują miejsce koła zapasowego. Dlatego zazwyczaj całkiem z niego rezygnujemy lub znajdujemy alternatywne rozwiązania. W przypadku fabrycznej instalacji w zestawie otrzymujemy zestaw naprawczy, który praktycznie nie zajmuje nam miejsca w samochodzie.

Wadą paliwa LPG niewątpliwie jest legalizacja butli. Ten element ma określony czas eksploatacji, który wynosi 10 lat. Po tym czasie musimy zgłosić się do stacji, która posiada odpowiednie uprawnienia. Legalizacja wiąże się z wymontowaniem całego zbiornika.

UMÓW SIĘ NA PRZEGLĄD OKRESOWY

Kolejnym wyraźnym ograniczeniem jest zakaz parkowania na parkingach podziemnych. Wynika to z faktu, iż w razie rozszczelnienia instalacji propan-butan, jako gaz cięższy od powietrza, może zalegać przy podłożu parkingu, a przez to stwarzać niebezpieczeństwo wybuchu. Dlatego warto na bieżąco sprawdzać szczelność naszej butli.

Co zamiast koła zapasowego?

Osoby, które montują instalację LPG na własną rękę zwykle całkowicie rezygnują z koła zapasowego. W przypadku zakupu Opla z fabryczną instalacją, do samochodu otrzymujemy oryginalny zestaw naprawczy, który nie zajmie nam miejsca, a na pewno świetnie poradzi sobie podczas nieszczęśliwego wypadku.

Kto legalizuje butlę z gazem?

Legalizacji butli z gazem możemy dokonać w warsztatach, które posiadają specjalne uprawnienia. Wykaz takich zakładów znajdziemy na oficjalnej stronie Transportowego Dozoru Technicznego. Pamiętajmy jednak, aby nie zapominać o przeglądzie okresowym i badaniu technicznym zgodnym z wytycznymi!

UMÓW SIĘ NA BADANIE

Ekspert bada powłokę zewnętrzną zbiornika, dokonuje rewizji wewnętrznej zbiornika, a także bada wytrzymałość ciśnieniową zbiornika. Jeżeli butla przejdzie wszystkie te etapy, to uzyskamy homologację butli z gazem na kolejne lata.

Gdzie tankować samochód z LPG?

Aktualnie możemy zatankować paliwo LPG praktycznie na każdej stacji. Stanowiska takie charakteryzują się bardzo długim wężem połączonym z pistoletem. Oznaczone są znaczkiem „LPG”.

jak działa LPG, jak zatankować LPG, instalacja gazowa, tankowanie gazu

Jak poprawnie zatankować samochód z LPG?

Tankowanie LPG jest łatwe i szybkie, jednak podczas swojego „pierwszego razu” warto poprosić o pomoc pracownika stacji. Obsługa pistoletu jest banalnie prosta, jednak należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Reszta autogazu wydostająca się z niewłaściwie podpiętego pistoletu może spowodować poważne obrażenia ciała. Tankowanie gazu rozpoczynamy dopiero, gdy pistolet jest dokładnie zapięty. Odpinamy go, gdy upewnimy się obserwując wskazania dystrybutora, że gaz przestał płynąć. Wiele stacji udostępnia również klientom specjalne rękawice, które leżą na dystrybutorach – warto z nich korzystać, ponieważ to dodatkowa ochrona dla naszej skóry.

Pamiętaj również, aby nie napełniać butli do pełna! Maksymalne napełnienie to osiemdziesiąt procent pojemności wodnej zbiornika. Dlaczego? Bo wzrost temperatury otoczenia o jeden stopień Celsjusza to skok ciśnienia o siedem atmosfer w butli. Gaz musi mieć miejsce, aby się rozprężyć.

Jakie modele Opla można kupić z fabryczną instalacją LPG?

Aktualnie w naszej ofercie (na dzień 29.05.2019 r) można znaleźć Corsę z fabryczną instalacją LPG. Należy się jednak spieszyć, ponieważ w naszych salonach pozostały już ostatnie egzemplarze!

ZAPYTAJ O AKTUALNĄ OFERTĘ SAOCHODÓW Z LPG

Opel Adam z LPG, Adam z gazem, Opel z gazem, autogaz

Ciekawostki o LPG

- W procesie spalania gazu w cylindrze panuje wyższa temperatura niż w przypadku spalania benzyny, inny jest również rozkład płomienia.

- Gaz LPG powstaje w wyniku pozyskania ze źródeł gazu ziemnego i ropy naftowej lub podczas krakingu, czyli przeróbki jej ciężkich frakcji na benzynę oraz oleje i wskutek uwodorowienia ropy naftowej.

- Szczelność instalacji LPG można sprawdzić przy pomocy wody z mydłem – przy jakiejkolwiek nieszczelności mydliny spowodują powstawanie baniek. Zalecamy jednak kontakt z autoryzowanym serwisem.

- Wyciek gazu z instalacji LPG może być bardzo niebezpieczny. Propan-butan jako gaz jest cięższy od powietrza i zamiast się ulotnić, gromadzi się przy podłożu i "rozlewa" na dużej powierzchni. Dlatego tak często spotykamy się z zakazem parkowania samochodów napędzanych LPG w parkingach poziemnych.

- Opodatkowanie LPG w Polsce jest około 3 razy niższe od opodatkowania benzyny. To temu zawdzięczamy stosunkowo niską cenę gazu.

- Spalanie LPG nie emituje w ogóle czarnego węgla.

- Spalanie autogazu powoduje o połowę mniejsze wydzielanie tlenku węgla do atmosfery niż spalanie analogicznej ilości benzyny.

- Do zasilania samochodów gazem w największym stopniu przekonali się Turcy. Według różnych źródeł udział samochodów z instalacją gazową sięga tam od 37% do 40%.

- Nowe instalacje V oraz VI generacji, poprawnie zamontowane i wyregulowane, nie powodują żadnych zauważalnych różnic w osiągach. Ewentualna obniżka osiągów nie przekracza 5% przy maksymalnym obciążeniu silnika.

 

Autor: Wiktoria Badura

Do góry