loading

Co to jest IntelliGrip? Jak działa? W jakich samochodach jest stosowany?

Wiele razy słyszymy pytanie o to, czy Grandland X jest dostępny z napędem na cztery koła. Do niedawna nie było takiej wersji, ale w tym roku możemy już zamówić hybrydową wersję tego modelu z napędem na wszystkie koła.

CZYTAJ WIĘCEJ O WERSJI HYBRYDOWEJ

Alternatywnym rozwiązaniem jest dodatkowa funkcja, którą jest IntelliGrip.

Czym jest IntelliGrip?

To system sterowany pokrętłem na środkowej konsoli, za pomocą którego wybieramy odpowiedni tryb kontroli trakcji co zapewnia optymalną przyczepność i stabilność na każdej powierzchni. W zależności od wybranego trybu układy elektroniczne natychmiast dostosowują rozkład momentu obrotowego na poszczególne koła i działanie ESP (elektronicznego programu stabilizacji). Jego zadaniem jest takie przenoszenie przyczepności kół, aby zapewnić odpowiedni poślizg lub mu zapobiegać.

IntelliGrip, zastosowanie, Grandland X, nawierzchnie, koła, pokrętło, konsola

Jak działa IntelliGrip?

System ten działa w oparciu o układ hamowania, „przenosi” moment obrotowy z jednego na drugie koło przez hamowanie.

Aby łatwiej to zobrazować trzeba wiedzieć, że w normalnych systemach moment obrotowy trafia po 50 procent na jedne i drugie koło. Oba koła korzystają z takiej samej wartości obrotowej – to znaczy, że jeśli jedno koło się ślizga i nie pozwala na ruszenie samochodu, to na drugie koło trafia taka sama wartość i auto stoi. Dlatego jeśli podniesiemy jedno koło do góry (będzie miało zerowy moment obrotowy) to drugie koło automatycznie również będzie miało zerowy moment obrotowy, a auto nigdy nie ruszy z miejsca.

System IntelliGrip pozwala nam nieco odmienić tę trudną sytuację. W momencie kiedy jedno z naszych kół ma za słaby moment obrotowy, system przekazuje na drugie koło taką siłę, która pozwoliłaby na ruszenie samochodu. Zatem na słabsze koło trafia taki sam moment obrotowy i auto rusza. Można powiedzieć, że IntelliGrip sztucznie wytwarza wyższy moment obrotowy na kole o większej przyczepności. 

Czy IntelliGrip sprawdza się w praktyce?

Możecie przekonać się jak sprawdził się w Grandlandzie X na piasku, w błocie i w wodzie na naszym kanale na YouTube:

 

Jakie są tryby pracy w systemie IntelliGrip?

Możemy wyróżnić 5 trybów, których używamy przekręcając pokrętło na środkowej konsoli.

Normalny – inaczej nazywany drogowym. Jest to tryb przystosowany do jazdy po mieście – po asfalcie i włącza się domyślnie przy uruchomieniu silnika.

Śnieg – pomoże nam w trudnej sytuacji na oblodzonej lub zaśnieżonej powierzchni. System działa przy prędkościach do 50 km/h. Układ reguluje poślizg przednich kół, hamując te koło, które straciło przyczepność i przenosząc moment obrotowy na drugie koło.

Błoto – działa przy prędkościach do 80 km/h. System dopuszcza większy poślizg przy przyspieszeniu. Buksowanie koła ma spowodować pozbycie się błota z bieżnika, a to ułatwia odzyskanie przyczepności. Jednocześnie drugie koło otrzymuje większą porcję momentu obrotowego.

Piasek – tryb trochę podobny do trybu Błoto. Zakłada, że oba koła utrzymują ciągły, ale ograniczony poślizg, który zapobiega zduszeniu silnika i zatrzymaniu auta.

Wyłączony ESP – całkowite wyłączenie systemów przeciwpoślizgowych i brak blokady kół. Tryb ten działa do prędkości 50 km/h, a następnie automatycznie przełącza się w tryb Normalny.

IntelliGrip, zastosowanie, Grandland X, nawierzchnie, koła, pokrętło, konsola

W jakich modelach Opla jest dostępny system IntelliGrip?

- Opel Grandland X – na dzień 3.07.2019 dostępny w pakiecie dodatkowym „Na Wszystkie Drogi” wraz z obręczami kół ze stopów lekkich 18x7,5”, 5-ramiennymi, z oponami wielosezonowymi 225/55R18 98V M+ za 1500 zł w wersji Enjoy i Design Line oraz za 1200 zł w wersjach Elite i Ultimate

- Opel Combo Life – na dzień 3.07.2019 dostępny w pakiecie dodatkowym „Na Wszystkie Drogi” wraz z oponami wielosezonowymi 205/60R16 XL 96H za 2750 zł

- Opel Combo Cargo – na dzień 3.07.2019 dostępny w pakiecie dodatkowym „Na wszystkie drogi” wraz z obowiązkowym pakietem dodatkowym „Budowlany” zawierającym opony o zwiększonej przyczepności 215/65R16 SL 98H BW HW3 M+S, stalową osłoną silnika oraz podwyższonym o 3 cm zawieszeniem za 1250 zł + 1500 zł

 

Autor: Wiktoria Badura

 

Do góry