loading

Wynajem, leasing, samochód w abonamencie - czy to się opłaca?

Wynajem, leasing z serwisem, samochód w abonamencie – coraz więcej pojawia się takich propozycji na rynku. Ale co one naprawdę oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy to się w ogóle opłaca? Spróbujemy rozwiać Wasze wątpliwości.

O co w ogóle chodzi z wynajmowaniem samochodu?

Ideą wynajmu ( nazywanego w różny sposób przez różne marki – znajdziecie więc „abonament”, „smartplan”, „driveplan”, „Free2Move”) jest zaoferowanie klientowi samochodu do użytkowania za określoną miesięczna stawkę. W najprostszym ujęciu – nie kupujemy samochodu na własność, a płacimy za jego użytkowanie (jak wynajem mieszkania). Dzięki temu rata jest niższa niż w tradycyjnym leasingu lub kredycie, a nas nie zaskoczą żadne niespodziewane wydatki. Koszty związane z pojazdem w większości leżą po stronie właściciela (czyli nas), a nie użytkownika.

Główne różnice najlepiej pokazuje grafika:

Komu opłaca się wynajem, abonamet, leasing na samochód?

To rozwiązanie polecamy szczególnie firmom i osobą fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, którzy regularnie wymieniają samochody korzystając z leasingu czy kredytu na sfinansowanie takich zakupów. Drugą grupom klientów są ci, którzy chcieliby co 3 lata jeździć nowym samochodem i mają na ten cel w domowym budżecie przeznaczone odpowiednie środki. Obie te grupy łączy jeden ważny czynnik - płacąc jedną ratę chcą spokojnie użytkować samochód nie martwiąc się o nic, a po okresie najmu wymienić go na kolejny.

Jak wynajem, abonament, leasing na samochód wygląda w praktyce?

Przychodzimy do dealera i wybieramy model, którym jesteśmy zainteresowani. Jego wyposażenie, silnik, kolor. Robimy konfigurację tak jak w przypadku tradycyjnego sposobu kupowania samochodu. Następnie handlowiec określa z nami parametry wynajmu. Do tego potrzebuje informacji jakie roczne przebiegi klient planuje zrobić tym pojazdem oraz czy chciałby dokonać jakiejś opłaty wstępnej. Ponad to ustala się zakres umowy najmu, która może obejmować:

  • wynajem samochodu + obowiązkowy serwis gwarancyjny
  • wynajem samochodu + pełny serwis zawierający wszystko poza paliwem, również materiały eksploatacyjne .
  • wynajem samochodu + pełny serwis + opony zimowe ( z usługą przechowywania i wymiany lub bez)
  • wynajem samochodu + pełny serwis + ubezpieczenie
  • wynajem samochodu + pełny serwis + ubezpieczenie + opony zimowe

Po wyborze odpowiedniego wariantu kalkulowana jest rata miesięczna najmu. Po zaakceptowaniu oferty handlowiec kieruje wniosek do firmy leasingowej. Po potrzymaniu pozytywnej decyzji leasingowej samochód jest rejestrowany przez właściciela czyli firmę leasingową i przekazywany do użytkowania leasingobiorcy czyli wynajmującemu. Proste? Proste!

A teraz najważniejsze – czy wynajem, abonamet, leasing na samochód się naprawdę opłaca?

Dla nas jest to zawsze najtrudniejsze pytanie. Ponieważ trudno jest wycenić „święty spokój”. Potrzeby klientów też są różne. Dla jednego klienta ważne jest to, że niczym nie musi się martwić i ktoś wszystko za niego załatwi, a on nigdy nie zostanie zaskoczony nieprzewidzianymi wydatkami. Fakt bycia właścicielem pojazdu jest drugorzędny. Są też klienci, którzy chcą jeździć co 3 lata nowym autem. Albo marzą o samochodzie większym czy też lepiej wyposażonym niż taki, który mogliby kupić. Wtedy zdecydowanie jest to produkt dla nich! Oczywiście są też klienci, dla których jest to rozwiązanie nieopłacalne. Ponieważ użytkują samochód przez 10-12 lat od jego zakupu, jeżdżą czasem 7 000 km rocznie, w związku z tym eksploatacja takiego auta jest niewysoka. Nie chcą często zmieniać samochodu. Wolą też zrezygnować z większego auta lub też opcji podnoszących komfort, żeby być właścicielem samochodu. Wtedy lepiej skorzystać z tradycyjnej formy zakupu.

Dla tych, którzy są zainteresowani jednak, żeby nie koniecznie „mieć”, a „używać” pokażemy jak to może wyglądać na przykładzie Opla Astry:

Do kalkulacji przyjęliśmy model samochodu dostępny od ręki w naszym salonie. Jest to Astra V z silnikiem benzynowym o mocy 130KM w wersji wyposażenia GS Line z kamerą cofania, automatyczną klimatyzacją, podgrzewaną przednią szybą i felgami aluminiowymi.

ZOBACZ ASTRĘ V Z KALKULACJI

 W tradycyjnym leasingu wyglądałoby to tak:

Jak widzicie:

  • na start klient wpłaca 8 320,09 zł brutto
  • następnie płaci 36 rat po 2 213,62 zł brutto
  • po spłacie rat, wykupuje samochód od firmy leasingowej za 1% wartości czyli 832,01 zł brutto
  • łącznie – suma wszystkich wydatków jakie poniósł klient wynosi 88 842,42 zł brutto

Do tego w trakcie użytkowania samochodu będzie musiał zapłacić polisę ubezpieczeniową. Zakładając, że będzie korzystał z pakietów dealerskich i w trakcie trwania ubezpieczenia nie przydarzy mu się więcej niż jedna szkoda, szacunkowy koszt polisy ubezpieczeniowej to ok. 7 500 zł brutto.

Poza tym w samochodzie należy wykonać serwis gwarancyjny – zakładamy, że użytkownik jeździ 20 000 km rocznie. Koszt takiego serwisu w trakcie 3 lat to ok. 2 500 zł.

W tradycyjnym leasingu wszystkie koszty użytkowania samochodu leżą po stronie użytkownika, również naprawy, których nie obejmuje gwarancja. Zakładamy jednak, że samochód będzie użytkowany bezawaryjnie i nie będzie miał szkód komunikacyjnych. W tym czasie nie podrożeją ani ubezpieczenia, ani usługi serwisowe w ASO.

Podsumowując – w ciągu 3 lat wydaliśmy:

  • 88 842,42 na samochód
  • 7 500 zł na ubezpieczenie 
  • 2 500 zł serwis
  • Łącznie 98 842,42

Po tym okresie staniemy się właścicielami samochodu, który będzie wart ok 38 000 zł. Jak łatwo przeliczyć użytkowanie Astry przez 3 lata kosztowało nas więc 60 842,42 ( suma wydatków minus wartość samochodu). Albo jeszcze prościej – wydaliśmy prawie sto tysięcy złotych, żeby finalnie odzyskać ok 38% tej kwoty.

A jakby to wyglądało, gdybyśmy chcieli zapłacić tylko za to co faktycznie zużyliśmy?

Oto kalkulacja wynajmu:

Jak widzicie – miesięczna rata jest niższa o prawie 750 zł brutto.

W cenie tej oferty macie skalkulowany pełny serwis – czyli cokolwiek stanie się z samochodem, koszty napraw i serwisu pokrywa firma leasingowa. Wy musicie jedynie zatankować samochód i uzupełnić płyn w spryskiwaczach 😊 Również ubezpieczenie OC/AC/NNW przez cały okres eksploatacji pojazdu, czyli przez 3 lata wliczone jest w racie wynajmu. Co nam to daje – przede wszystkim przewidywalność! Płacisz 1 469,39 zł miesięcznie i nic więcej Cię nie interesuje!

Czy wyanejm samochodu się opłaca?

  • 1 469,39 zł x 36 rat daje nam 52 898,04 zł
  • opłata wstępna 7 890,45 zł
  • łączny koszt użytkowania Astry przez 3 lata 60 788,49

ZAPYTAJ O WYCENĘ WYNAJMU DLA SIEBIE

W tradycyjnym leasingu ten koszt wynosił 60 842,42 . Pamiętajcie jednak, że w pierwszym wariancie przyjęliśmy bardzo optymistyczne założenia: brak podwyżek cen, brak szkód komunikacyjnych, brak niespodziewanych napraw, a co za tym idzie brak kosztów dodatkowych związanych z awariami takich jak samochód zastępczy, holowanie, naprawy za granicą. Założyliśmy też, że samochód uda się sprzedać za wartość rynkową i nie policzyliśmy podatku dochodowego, który trzeba zapłacić od takiej sprzedaży.

Tak więc czy to się opłaca? Naszym zdaniem tak!

  • Płacisz za to co faktycznie zużyłeś.
  • Wydajesz mniejszą kwotę miesięczną
  • Masz niższą ratę  lub w tej samej racie możesz wybrać samochód lepiej wyposażony
  • Zaoszczędzone dzięki niższej racie środki możesz wydać na przyjemności, na przykład na podróże nowym samochodem
  • Nie zaskoczą Cię nieprzewidziane wydatki. 
  • Przede wszystkim zaś przez cały okres użytkowania auta nie wydasz więcej niż miesięczny czynsz.

I jak Wam się podoba taki pomysł na użytkowanie samochodu?

 

Autor: Monika Pieter

Opublikowano: 12.06.2020r

 

Do góry