loading

Opony całoroczne – czym różnią się od sezonowych?

Klienci, którzy kupują nowy samochód często zadają to samo pytanie – inwestować w opony całoroczne czy jednak zdecydować się na opony sezonowe? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i w dużej mierze zależy od Twojego samochodu i sposobu jazdy.

Opony całoroczne i sezonowe?

Zarówno opony całoroczne jak i sezonowe mają swoich zwolenników i ma to swoje uzasadnienie. Od początku lat 90-tych mieliśmy wyłącznie opony uniwersalne. Dopiero później powstały opony sezonowe – letnie i zimowe, które miały za zadanie zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo, sprawdzając się w określonych warunkach atmosferycznych. Opony letnie świetnie sprawdzą się w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza, są wykonane z twardej gumy, aby zachować sztywność w upały. Zimówki z kolei sprawdzą się w niskich temperaturach z powodu miękkiej gumy i dużej zawartości krzemionki. 

Przed oponami wielosezonowymi stoi ogromne wyzwanie! Muszą poradzić sobie w temperaturach od -20 do +30, wygrać z błotem pośniegowym, burzą czy lekkimi mżawkami. Łatwo, więc można się domyślić, że idealne opony całoroczne nie istnieją. Przy tworzeniu tego rodzaju ogumienia producenci muszą zachować idealny kompromis.

Co wychodzi taniej – opony letnie i zimowe czy wielosezonowe?

Tak naprawdę niezależnie, którą opcję wybierzemy – prawdopodobnie nie zaoszczędzimy na żadnej. Opony wielosezonowe są droższe, ale ich bieżnik szybciej się zużywa, ponieważ są eksploatowane przez cały rok. Trzeba więc założyć, że będziemy je kupować częściej.

Z kolei opony sezonowe są tańsze, jednak trzeba się zaopatrzyć w dwa komplety. Wystarczają na dłużej, bo są używane jedynie przez połowę roku, jednak wiąże się z nimi dodatkowy koszt wymiany dwa razy w roku.

Jeśli nie jeździcie dużo – opony całoroczne mogą okazać się tańszym rozwiązaniem, a jeśli potraficie sami wymienić koła w swoim samochodzie to opony sezonowe mogą okazać się strzałem w dziesiątkę!

Które wybrać – opony całoroczne czy sezonowe?

Odpowiedzieć na to pytanie musi sobie każdy z nas z osobna.

Jeśli jesteś kierowcą, który jeździ dynamicznie, pokonuje bardzo duże trasy, rocznie robi 50 tys kilometrów i żadne warunki atmosferyczne nie są mu obce – zdecydowanie musisz wybrać opony sezonowe. Bieżnik powinien wytrzymać dłużej, więc wydatki powinny być mniejsze, a bezpieczeństwo dużo większe.

Jeśli z kolei jesteś kierowcą, który rocznie przejeżdża 10-15 tys kilometrów i porusza się głównie po mieście – opony wielosezonowe powinny sobie dać radę. Trwałość takich opon określa się na około 50-60 tys km co przekłada się na 4-5 sezonów bez kupowania nowego ogumienia i bez dodatkowych kosztów związanych z wymianą.

Niezależnie od tego, które opony wybierzecie należy pamiętać, aby systematycznie sprawdzać bieżnik. Opona nie może mieć bieżnika płytszego niż 1,6 mm, jednak zaleca się ich wymianę już przy 3 mm (4 mm w przypadku opon zimowych).

Jak oznaczone są opony wielosezonowe?

Wielu kierowców mylnie twierdzi, że oznaczenie M+S na oponie oznacza, że jest wielosezonowa. Niestety nie jest to prawda. Takie oznaczenie oznacza dostosowanie opony do błota i śniegu i występuje również na oponach sezonowych.

Czasami na wielosezonówkach znajdziemy oznaczenie "4ALL SEASONS", czasami trzy obrazki obok siebie – śnieżynkę, słońce i deszczową chmurę. Jeśli nie jesteśmy pewni, najbezpieczniej będzie zapytać specjalistę, który sprawdzi oponę po jej numerach.

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Co ile wymieniać opony całoroczne?

Tutaj również nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wszystko zależy od naszego stylu jazdy oraz ilości przejechanych rocznie kilometrów. Producenci zwykle zapewniają trwałość opon całorocznych od 50 do 60 tys km. W związku z tym należy sprawdzić ile kilometrów przejechaliśmy w ubiegłym roku i podzielić tę liczbę przez trwałość naszych opon.

Kiedy opony są najtańsze?

Nie ma tutaj reguły. Jednak w naszym sklepie DoOpla.pl możecie liczyć na niższe ceny opon zimowych na wyprzedażach wiosennych oraz wakacyjnych, a letnich wiosną i zimą.

Przykładowe opony letnie do Astry.

Opony letnie do Opel Astra

Opona letnia 205/55r16 firestone roadhawk 92h przyczepność na mokrym A poziom hałasu 70dB

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 205/60r16 dayton touring 2 92H przyczepność na mokrym B poziom hałasu 71dB

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 205/60r16 dębica presto hp 92h przyczepność na mokrym C poziom hałasu 69dB

KLIKNIJ TUTAJ

 

Przykładowe opony letnie do Corsy.

Przykładowe opony letnie do Corsy

Opona letnia 185/65r15 dębica passio 2 88t

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 185/65r15 firestone multihawk 2 przyczepność na mokrym C poziom hałasu 69dB

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 185/65r15 goodyear efficientgrip compact przyczepność na mokrym B poziom hałasu 68dB

KLIKNIJ TUTAJ

 

Przykładowe opony letnie do Insigni.

 Przykładowe opony letnie do Insigni

Opona letnia 225/50r17 dunlop sport bluresponse 98w przyczepność na mokrym Apoziom hałasu 69dB

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 225/50r17 dayton touring 2 98y przyczepność na mokrym B poziom hałasu 72dB

KLIKNIJ TUTAJ

Opona letnia 245/45r18 uniroyal rainsport 3 100y przyczepność na mokrym A poziom hałasu 72dB

KLIKNIJ TUTAJ

Autor: Wiktoria Badura

Data publikacji: 9 stycznia 2020r

Do góry