loading

Jak poprawnie jeździć ze skrzynią manualną?

Wiele osób popełnia błędy prowadząc swój samochód. Niestety najczęściej jesteśmy ich nieświadomi, a takie pojedyncze czynności mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów czy sprzęgła. Wiele z tych błędów, nasi prowadzący na kursie prawa jazdy nie są w stanie wyłapać, a inne nabywamy z czasem, jeżdżąc już długo i bardziej pewnie. Kolejne pojawiają się w momencie, kiedy przesiadamy się z skrzyni automatycznej na manualną i musimy z powrotem przywyknąć do nieco innego stylu jazdy.

Jakie błędy podczas jazdy ze skrzynią manualną najczęściej popełniamy?

Postaramy się Wam przybliżyć najczęstsze z nich i zdradzić jak im zapobiegać.

 

  1. Zrzuć na luz na światłach – zatrzymując się na czerwonym świetle, koniecznie zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg na luz. W ten sposób oszczędzisz łożysko wciskowe oraz sprężyny dociskowe w swoim samochodzie.
  2. Nie jedź na luzie – to częsty mit kierowców, który promują „eko-jazdę”. Wrzucając bieg na luz silnik musi pobierać paliwo, aby się rozpędzić, w momencie kiedy „hamujemy silnikiem” samochód wykorzystuje siłę pędu i nie pobiera paliwa.
  3. Nie zmieniaj ostro biegów – wielu kierowców sprawia wrażenie jakby dopiero co skończyło nagrania do filmu „Szybcy i wściekli”. Ostre zmienianie biegów  sprawi, że skrzynia biegów będzie rozklekotana. Dodatkowo synchronizatory mogą tego nie wytrzymać, a są one odpowiedzialne za wyrównywanie prędkości obrotowych elementów skrzyni biegów.
  4. Nie jedź na półsprzęgle – jeżdżenie na półsprzęgle jest bardzo częste np. w korkach. Kiedy mamy lekko wciśnięte sprzęgło, a jednocześnie ciągle dodajemy gazu. Taki nawyk sprawia, że tarcza dociskowa się zaciera. Lepiej puścić i wcisnąć sprzęgło znowu, jeżdżenie na półsprzęgle może skrócić cykl jego życia nawet o 20-30 tys kilometrów!
  5. Korzystaj z podnóżka – w momencie kiedy trzymamy nogę na sprzęgle, możliwe, że nawet nie wiemy, że delikatnie je dociskamy i układ może się zużywać. Mimowolna praca łożyska powoduje jego powolne zużycie. Właśnie dlatego warto korzystać z podnóżka.
  6. Wyprzedzając zredukuj bieg – dlaczego nie redukujemy biegu podczas manewru wyprzedzania? Chyba tylko z niewiedzy lub lenistwa. Takie działanie powoduje przeciążenia na silniku, ze względu na jazda na zbyt niskich obrotach. Dociskanie samochodu na niskich obrotach jest męczące dla całego zespołu napędowego, w tym układ korbowo-tłokowy i panewki wału karbowego. Nowe Ople sugerują kierowcy na ekranie wrzucenie lub zrzucenie biegu i najlepiej tym się sugerować. Pamiętajmy zatem, aby zredukować bieg przed wyprzedzaniem czy np. jazdą pod górkę, kiedy auto będzie jechało na niskich obrotach.
  7. Nie trzymaj ręki na lewarku skrzyni biegów – mamy zwyczaj w trakcie jazdy kłaść rękę na lewarku, jednak takie przyzwyczajenie przyspiesza zużycie widełek wybieraka oraz przesuwek biegów.
  8. Nie ruszaj ze sprzęgła na wzniesieniu – ruszanie z półsprzęgła pod górkę to prawdziwa katorga dla auta, lepiej zaciągnąć hamulec ręczny i z niego ruszyć. Nowe Ople posiadają system wspomagania ruszania na pochyłościach, który podtrzymuje nas przez chwilę w bezruchu zanim wciśniemy pedał gazu. Jednak jeśli nie posiadasz takiego systemu – lepiej nauczyć się korzystać z hamulca ręcznego.

Jak widzicie opisane błędy są dość łatwe do uniknięcia, wystarczy świadomie korzystać ze skrzyni biegów i sprzęgła, a samodzielnie możemy wydłużyć ich żywotność. Warto pamiętać, że sprawne układy w samochodzie gwarantują nam bezpieczną jazdę!

Jeśli jednak dojdzie już do uszkodzenia samochodu, warto niezwłocznie zgłosić się do Autoryzowanego Serwisu. Ponieważ uszkodzona skrzynia biegów lub sprzęgło, mogą prowadzić do poważnego wypadku drogowego!

Zapytaj o serwis w ASO

promocje serwisowe w aso

Data publikacji: 24 lutego 2021r

Autor: Wiktoria Badura

Do góry